Gamification, GBL and Games in Education – Barcelona 10.-17.4.2016

Tartuin laajasta kurssitarjonnasta pelioppimiseen liittyvään kurssiin, koska aihe on ollut osana työtäni useita vuosia. Ensimmäinen Malagan kurssi peruuntui osallistujien vähyyden vuoksi, mutta tämä Barcelonan kurssi toteutui. Se sai vahvuudekseen 24 osallistujaa eri puolilta Eurooppaa. Hyvä niin koska aihe oli mielenkiintoinen ja paikan vaihtuminen Barcelonaan ei sekään ollut pöllömpi juttu. Osallistujia oli seuraavista maista: Suomi (seitsemällä osallistujalla suurin ryhmä), Norja, Slovenia, Kreikka, Puola, Romania, Alankomaat ja Belgia. Osallistujat olivat mukavaa porukkaa ja viikon aikana pääsin tutustumaan mielenkiintoisiin persooniin eri puolilta Eurooppaa. Samalla tuli päivitystä kunkin maan koulujärjestelmästä.

Kurssi oli viikon mittainen ja se järjestettiin Long Life Learning Institute IL3- tiloissa. Hyvät puitteet tapahtuman järjestämiseen, mitä nyt välillä nettiyhteys ei ollut paras ja joutuisin. Luentoja kurssilla oli klo 9-16 välisenä aikana ja aiheet olivat mukavan erilaisia ja vaihtelevia. Käyn läpi päivittäisten luentojen parasta antia.

20160413_151032

Maanantai 11.4.

Johdannossa kävimme läpi kurssisuunnitelmaa ja käytännön asioita. Tutustuminen tapahtui metodilla, jossa jokainen laittoi post-it lappuun oman pääasiallisen opetusaiheen, koulutason ja henkilökohtaiset intressit työelämässä sekä omat harrastukset. Esittelyjen jälkeen saimme taululle lappukavalkaadin, joka luokiteltiin eri ryhmiin. Näin saimme helposti kuvan, millainen ryhmä meillä oli kasassa taustoiltaan.

Martin Sillaots on Tallinnan yliopistosta ja perehtynyt erilaisten oppimispelien suunnittelun kautta edupelien maailmaan. Kurssin kotisivuilla hänen kuvanaan oli Liam Neeson ja eikä suotta sillä yhdennäköisyys oli ällistyttävä. What is Gamification -luento piti oli alustus aiheeseen ja hienoa oli että tämä ei tehty perinteisellä luennolla vaan luento oli pelillistetty tietokilpailutyyliseksi, jossa ryhmittäin aiheita käytiin läpi. Tämä piti hyvin kiinnostusta yllä koko luennon ajan. Luennossa käytiin läpi termistöä ja mistä pelillisyydessä on kyse. http://www.slideshare.net/martinsillaots/gamification-46372304

Ricard Carcia tulee Barcelonan yliopistosta/Katalonian opetusministeriöstä ja on ollut mukana tutkimassa pelien käyttöä etenkin kieltenopetuksessa. Ricard oli hauska tapaus ja intohimo aiheeseen näkyi kyllä luennon intensiteetissä. Hyvää oli että hän esitteli laajan esimerkkivalikoiman eri ohjelmista/sovelluksista ja niitä testasimme koko luennon ajan myös itse. Esimerkkipoimintoja:

VoScreen: https://www.voscreen.com/ yhdistää lyhyitä videoleikkeitä eri elokuvia ja pelaajan pitää valita videon katseltuaan, mitä vuorosanoissa sanottiin. Hyvää kuullunymmärtämisen harjoittelua!

The Wordtamer: http://www.wordtamer.co.uk/ on loistava kokoelma erilaisia englannin harjoituksia, jotka on tehty pelilliseen muotoon.

The Storywars: https://www.storywars.net/ perustuu ideaan, jossa pelaaja(t) keksivät annettuun tarinaan jatkoa. Kun esimerkiksi koko luokallinen opiskelijoita keksii tarinaan jatkoa saadaan siihen useita eri versioita. Tämän jälkeen osallistujat äänestävät  parhaimman ehdotuksen ja tarinaa jatketaan tästä. Sovellus sopisi erityisen hyvin verkko-opetukseen vaikkapa ryhmäkurssin tueksi.

The Folding Story: http://foldingstory.com/ . Muistatteko vanhan luokkatehtävän, jossa paperille laitettiin yksi lause. Lausetta jatkettiin ja samalla edellinen lause taitettiin piiloon. Lopulta syntyi hassu tarina. Tämä idea löytyy tuosta sovelluksesta ja jälleen katseet kääntyy englannin verkkokurssien puoleen.

The Inklewriter: http://www.inklestudios.com/inklewriter/ on sovellus, jolla voi tehdä omia tekstiin pohjautuvia seikkailuja. Nyt lähtee! Erityisen kiinnostava ja minulle ilahduttava uusi tapaus. Olen ryhmäkursseilla tehnyt vähän tämän tyylisiä verkkoroolipelejä, mutta ne ovat olleet keskustelualueeseen pohjautuvia. Tämä sovellus mahdollistaa ihan millaisen verkkoroolipelin toteutuksen niin omissa oppiaineissa ja miksei kieltenopetuksissakin. Toimii siis niin että tarinan lukija voi valita seuraavan vuorosanan tai tapahtuman ja tarina hyppää eteenpäin valinnan mukaan. Muissa maissa tällaiset kirjatkin ovat suosittuja (esim. jos valitset “blah blah blah” niin mene sivulle 12. Jos valitset “blöh, blöh, blöh” niin mene sivulle 15)

The Storium: https://storium.com/ on uusi verkkoroolipelialusta, joka ensisilmäyksellä on erittäin lupaava. Tämä on puhdas verkkoroolipelialusta, jossa pelinjohtaja tekee alustavan juonen ja tapahtumat. Pelaajat tulevat mukaan omissa rooleissaan ja kirjoittamalla määräävät hahmonsa liikkeet/tapahtumat/teot ja näin tarina menee eteenpäin – pelinjohtajan vaikuttaessa taustalla. Näinhän tavallisissa pöytäroolipeleissäkin tehdään, mutta nyt pelaamisen luonne on erilaista. Tällä hetkellä tarinat ovat kauttaaltaa englanninkielisiä ja yhtään suomalaista peliä en löytänyt. Pitää huhuilla onko  joku käyttänyt  tätä Suomessa.

Urgent evoke: http://www.urgentevoke.com/ on vanha tuttu sivusto, jossa sarjakuvamaiseen tarinaan tehdään valintoja.

The quest for the rest: http://amanita-design.net/thequestfortherest/ on tsekkiläisen Amanitan tekemä peli, jossa peliä viedään eteenpäin klikkailemalla ruudulla näkyviä kohtia. Perusviihdyttävä peli, mutta Ricard on käyttänyt tätä englannin kielen opetuksessa mielenkiintoisella tavalla. Hän on tehnyt paperille tehtäviä, jossa pitää löytää esim. Kirjoitusvirheitä. Kun oppilas löytää ne, saa hän samalla neuvot miten pelissä edetään eteenpäin.

Welcome to the Wanzuzu: http://www.peacecorps.gov/kids/ yhdistää klikkailun ja kylän auttamisen.

 

Tiistai 12.4.

Aloitimme päivän tutustumalla paikalliseen ala-asteeseen. Kouluun löydettiin QR-koodien ja Periscope -lähetyksen kautta.  Nämä ovat aina mielenkiintoisia tapahtumia ja meille esiteltiin 3. ja 6. luokkalaisten  tunteja. Opetuksessa käytettiin paljon tutkivan oppimisen menetelmiä ja ilahduttavaa oli tarkastella vanhemman ryhmän Rooma-projektin loppua, jossa Kahoot!-tunti oli meneillään aiheen kertaamisessa. Tätä ennen he olivat mm. larpanneet roomalaisia ja tutustuneet toki muutenkin aiheeseen. Koulun puitteita näkyy kuvassa.

20160412_094432

20160412_093656

20160412_101018

Emiliano Labrador piti aiheesta “Gamification workshop” luennon, jossa esiteltiin muutamia   pelillistettyjä aiheita videoiden avulla.

Bond! https://www.youtube.com/watch?v=RDiZOnzajNU

Coca Colan mainos: https://www.youtube.com/watch?v=doNSOLDJyKU

Milka-suklaan mainos: https://www.youtube.com/watch?v=aGx8Z4nimIo

Luennon mielenkiintoisin aihe oli espanjalainen biologia opetukseen liittyvä Zombielogy http://zombiologia.com/ jossa biologian aiheita on pelillistetty zombie-teemaan. Valitettavasti tämä kokonaisuus on vain espanjaksi ja ihan täysin sen periaatteet eivät auenneet. Vahvaa roolipelaamista tämä on ja siihen liittyvät oppitunnit nivotaan juoneen, jossa pitää tutkivan oppimisen teemalla tutkia aihetta.

 

Larppaamaan päästiin Emma Piquerin pajassa, joka oli teemalla Acting out: Joy of playing. Teimme kevyen larpin joka käsittelee ravintolaa ja miten siellä toimitaan englanniksi. Larppi on siis englannin kielen opetukseen ja vaikkapa 3 luokkalaisille. Pelasimme tämänkin testimielessä ja olin kokkina tässä ravintolassa. Työpajan lopuksi piti ryhmässä suunnitella oman larppi ja tässä otin etuoikeuden esitellä Otavan Opiston esimerkkejä. Kävin läpi miten Pentagon-pelit ovat tehty ja miten ne pelattiin.

20160412_152205

Keskiviikko 13.4.

 

Martin Sillaouts laittoi meidän pelaamaan aamupäivän luennon http://www.slideshare.net/martinsillaots/gbl jälkeen kahta peliä.  Timemesh verkko-peli http://timemesh.eu/ käsitteli vaihtoehtoista Euroopan historiaa. Mikäs tuota oli pelatessa, oli vaan todella vaikea ja vanhahko peli, josta ei hirveästi irti saanut. Toinen peli käsitteli yrityksen tuotantoa ja sen simuloimista. Sekin oli vähän kökkö.

Mallorcalta oli lentänyt opettaja Felipe Martinez ja hän esitteli oivan alustan luokan toiminnan pelillistämiseen + arviointiin. www.classcraft.com  on alusta, jossa jokainen opiskelija saa hahmon kolme hahmoluokasta. Tämän jälkeen lukukausien edetessä hahmo kehittyy portaittain opettajan antamien pisteytyksen mukaan. Tässä siis arviointia on siirretty pelilliseen muotoon ja omien kehujen mukaan se on tuonut luokkaan parempaa ryhmätyöskentelyn taitoja, käytöksen paranemista, sitouttaa opiskeluun ja tehtävien tekemiseen jne. Miksei! Tämä voisi sopia ala/ylä-asteen tasolle oikein hyvin.

Tässä tutoriaalivideo aiheeseen: https://www.youtube.com/watch?v=pgsQ4oP6gsQ

Torstai 14.4.

Martin piti kaksi tappavan tylsää luentoa aiheesta, miten oppimispelejä suunnitellaan. Siis mentiin ihan perusteisiin ja minusta tällä ryhmälle ei ole järkeä opettaa miten auto rakennetaan vaan miten sitä käytetään. Lisäksi hänen käyttämät slidet ja peliesimerkit vaatisivat päivittämistä, hyvin vanhoilla esimerkkejä käytettiin. Ehkä motivaatioon vaikutti myös se että koko viikon vaivannut vatsatauti oli huipussaan tuolloin ja lähdin kesken päivän hotelliin lepäämään ja pakon sanelemanakin.

Perjantai 15.5.

Elizabeth Leegwater ja Co-creation Workshop aloitti päivän. Siinä valitsimme ryhmässä aiheen, jossa kävimme läpi valitun ongelman ratkaisua ja malleja miten opetusta voisi paremmin pelillisin keinoin edesauttaa. Ryhmämme paneutui koodaamisen opettamiseen ja pohdimme erilaisia keinoja kreikkalaisen opettajan koodaamisen opettamiseen liittyviin ongelmiin.

Susan Dreger esitteli QR-koodien käyttöä oppitunneilla, ei uutta – kiva kilpailu oli kuitenkin tehty esimerkiksi.

Päivän viimeinen osio oli Susanin vetämä Mystery Skype https://education.microsoft.com/connectwithothers/playmysteryskype  Tässäpä uusi ja hauska tapaus itselleni. Ideana on saattaa kaksi luokkaa yhteen ja heidän pitää skypen kautta kyselemällä yrittää arvata missäpäin maailmaa heidä koulu sijaitsee. Kuulostaa yksinkertaiselta, mutta kun pääsimme tositoimiin sitä kokeilemaan niin hommahan oli erinomainen. Hävisimme kanadalaiselle koululle, kyllä he arvasivat nopeammin että olemme Barcelonassa. Kysymyksiin vastattiin siis kyllä/ei ja ne lähti käytiin esim. Kysymyksellä “oletteko päiväntasaajan pohjoispuolella”. Oppilailla oli erilaisia rooleja, jotkut tutkivat karttoja, jotkut tekivät kysymyksiä.  Tämä voisi olla maantiedon ja englannin hyvä yhteistunti myös vaikkapa meidän mk-linjan opiskelijoille.

https://www.youtube.com/watch?v=eRf7_nX74PA

20160415_150107

Muuten Barcelona näytti parhaimmat puolensa keväisen aurinkoisen sään, hyvän ruuan, mielenkiintoisten kohteiden ja tunnelman kautta.

20160415_192022
– Koponen

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

w

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s